DJECA S DEFICITOM PAŽNJE/HIPERAKTIVNOSTI (ADHD) U VRIJEME PANDEMIJE VIRUSA COVID-19 – PREPORUKE ZA RODITELJE

 

Deficit pažnje/hiperaktivnost (ADHD) je razvojni poremećaj samokontrole kod kojeg su dominantni problemi s nedostatkom pažnje, impulzivnosti i hiperaktivnosti.

Simptomi nepažnje kod djece su:

  • ne usmjeravaju pažnju na detalje ili čine nemarne  pogreške  u školskom uratku i/ ili drugim aktivnostima,
  • imaju teškoće s održavanjem pažnje pri obavljanju zadatka ili u igri,
  • čini se da ne slušaju i kad im se izravno obraća,
  • često ne prate upute i ne dovršavaju školski uradak,
  • imaju teškoća s organiziranjem zadataka i aktivnosti,
  • izbjegavaju, ne vole ili odbijaju zadatke koji zahtijevaju trajniji mentalni napor (kao što je školski ili domaći uradak),
  • često gube stvari potrebne za ispunjavanje zadaća ili aktivnosti (npr. školski pribor, olovke, knjige),
  • ometaju ih vanjski podražaji,
  • često zaboravljaju dnevne aktivnosti.

 

Simptomi hiperaktivnosti su:

  • često tresu rukama ili nogama ili se vrpolje na stolici,
  • ustaju sa stolice u razredu ili negdje drugdje gdje se očekuje da ostanu na mjestu,
  • pretjerano trče ili se penju u situacijama u kojima je to neprikladno,
  • imaju teškoća ako se treba mirno i tiho igrati ili obavljati slobodne aktivnosti,
  • često su „u pogonu“ ili kao da ih „pokreće motor“,
  • pretjerano pričaju.

 

Simptomi impulzivnosti su:

  • „istrčavaju“ s odgovorima prije nego što je dovršeno pitanje,
  • imaju teškoća s čekanjem reda,
  • često prekidaju ili ometaju druge (npr. upadaju u razgovor ili igru).

 

Istraživanja su pokazala da 3 do 7% djece školske dobi ima ADHD.  Četiri do pet puta češće se pojavljuje kod dječaka kod kojih dominira hiperaktivnost. Kod djevojčica se pojavljuje deficit pažnje koji često ostane neprepoznat.

Deficit pažnje /hiperaktivnost (ADHD) ima utjecaj na različita područja djetetovog života.  Pojavljuju se  teškoće savladavanja školskog gradiva, teškoće stvaranja i održavanja prijateljstva. U komunikaciji s odraslima prisutan je nedostatak opreza i rezerviranosti. Češće su ozljede, padovi i nesreće, a prisutno je i nisko samopoštovanje.

Korisne informacije o deficitu pažnje/hiperaktivnost mogu se pronaći na adresama:   

http://budenje.hr/

https://www.poliklinika-djeca.hr/publikacije/hiperaktivno-dijete/.

 

Uslijed specifičnih okolnosti uvjetovanih širenjem koronavirusa, djeca ne odlaze u školu nego nastavne sadržaje uče kod kuće. Kao što je navedeno, djeca s deficitom pažnje/hiperaktivnosti  iskazuju poteškoće u više područja života,  a savladavanje obrazovnih sadržaja je jedno od njih. Zato im je potrebna vaša podrška i pomoć.

Kako djeci s deficitom pažnje/hiperaktivnosti olakšati svakodnevicu i podržati ih u izvršavanju školskih obveza u vrijeme ostanka kod kuće? Slijedi nekoliko preporuka:

  • Budite svjesni da dijete nije odgovorno za svoj problem hiperaktivnosti i da se tako ne ponaša namjerno.
  • Dogovorite, zajedno s djetetom, obiteljska pravila i posljedice. Kroz pravila dijete uči koja su ponašanja prihvatljiva, a koja nisu. Za svako pravilo dogovorite  koja će biti posljedica ukoliko ga prekrši. Zapišite pravila i posljedice i istaknite ih na vidljivom mjestu u vašem domu .  Odredite četiri do pet pravila i donesite ih u pozitivnom obliku (npr.  „poštujmo jedni druge“ ili „pospremi nakon igre“).  Posljedice za nepoštivanje pravila neka budu  jasna  i svakako ih primijenite odmah, čim dijete prekrši pravilo. Ukoliko je dijete svojim ponašanjem nekog povrijedilo, neka mu/joj se odmah ispriča. Pravila i posljedice ne smiju biti  ponižavajuće za djecu. Nikako ih nemojte kritizirati ili ismijavati zbog ponašanja ili vrijeđati djetetovu osobnost ili fizički izgled.  Dijete s ADHD-om treba  dobivati povratne informacije češće i brže nego ostala djeca. Tako će uspješnije uspostaviti kontrolu nad svojim ponašanjem, Ne zaboravite pohvaliti dijete odmah nakon poželjnog ponašanja.
  • Pružite djetetu rutinu, strukturu i predvidljivost. Zajedno s djetetom dogovorite i napišete tjedni raspored u kojem će biti isplanirane svakodnevne aktivnosti i to za svaki dan u tjednu. Definirajte ih  po satu  (buđenje, higijena, doručak, učenje, tjelovježba, igra, kućanski poslovi…). Raspored istaknite na vidljivom mjestu u vašem domu.  Jasna struktura djetetu daje osjećaj sigurnosti.
  • Jasno komunicirajte s djetetom. Upute neka budu jednostavne, jasne i djetetu razumljive. Hiperaktivno dijete je nepažljivo te čuje samo dijelove komunikacijske poruke  te je  vrlo važno provjeriti je li dijete primilo cijelu poruku. Uspostavite kontakt očima, govorite jasno i razgovijetno. Dajte uputu na jednostavan način, a na kraju provjerite je li dijete čulo i razumjelo poruku. 
  • Uvedite pravila za učenje kod kuće:

          – dijete treba imati stalno mjesto učenja,

         –  na stolu  treba biti samo ono što je djetetu u tom trenutku potrebno za učenje,                  

          –  omogućite prostor za kretanje tijekom učenja,

         –  razdijelite gradivo u manje dijelove,

         –  razlomite složene upute u niz jednostavnijih uputa te provjerite je li dijete razumjelo što se od njega/nje traži,

         – mlađoj djeci dajte upute jednu po jednu,

         – pohvalite i ohrabrite dijete,

        –  tijekom učenja omogućite djetetu kraće pauze (do 10 minuta),

        – tijekom pauze ga potaknite na razgibavanje,

        – radite Brain Gym vježbe o kojima više možete pročitati na:

           http://www.stampar.hr/hr/brain-gymr-provjezbajmo-mozak

            https://pogledkrozprozor.wordpress.com/2009/11/28/sto-je-brain-gym/.

 

  • Potičite dijete na komunikaciju s vršnjacima putem telefonskog kontakta ili Skype-a.
  • Odvojite vremena za zajedničke igre i aktivnosti. Igrajte društvene igre. One će pomoći u razvoju kognitivnih vještina kao što su pamćenje, koncentracija, predviđanje posljedica, logičko mišljenje i kreativno rješavanje problema. Predlažemo sljedeće igre:  „Memory“, „Domino“, „Čovječe ne ljuti se“, „Pogodi tko“, „Uno“, „Mlin“, „Šah“, „Twister“…..
  • Budite tjelesno aktivni. Tjelovježba ima brojne pozitivne učinke na fizičko i mentalno zdravlje i vas i vašeg djeteta.
  • Brinite za sebe. Dobro je da obratite pažnju na vlastite potrebe. Pronađite vrijeme u danu za sebe. Radite nešto što vas opušta ili veseli.
  • Na kraju dana razgovarajte s djetetom o tome kako je prošao dan. Istaknite i pohvalite djetetova pozitivna ponašanja tijekom tog dana.

          Djeca s deficitom pažnje/hiperaktivnošću su prije svega djeca.

         Vjerujte u svoje dijete jer kada ono osjeti da vi  vjerujete u njega i ono će više vjerovati u sebe!

 

Tekst napisala stručna suradnica Centra za djecu mlade i obitelj

Sandra Matijević, dipl.def.- soc.pedagog