Deficit pažnje/hiperaktivnost (ADHD) je razvojni poremećaj samokontrole kod kojeg su dominantni problemi s nedostatkom pažnje, impulzivnosti i hiperaktivnosti.
Simptomi nepažnje kod djece su:
- ne usmjeravaju pažnju na detalje ili čine nemarne pogreške u školskom uratku i/ ili drugim aktivnostima,
- imaju teškoće s održavanjem pažnje pri obavljanju zadatka ili u igri,
- čini se da ne slušaju i kad im se izravno obraća,
- često ne prate upute i ne dovršavaju školski uradak,
- imaju teškoća s organiziranjem zadataka i aktivnosti,
- izbjegavaju, ne vole ili odbijaju zadatke koji zahtijevaju trajniji mentalni napor (kao što je školski ili domaći uradak),
- često gube stvari potrebne za ispunjavanje zadaća ili aktivnosti (npr. školski pribor, olovke, knjige),
- ometaju ih vanjski podražaji,
- često zaboravljaju dnevne aktivnosti.
Simptomi hiperaktivnosti su:
- često tresu rukama ili nogama ili se vrpolje na stolici,
- ustaju sa stolice u razredu ili negdje drugdje gdje se očekuje da ostanu na mjestu,
- pretjerano trče ili se penju u situacijama u kojima je to neprikladno,
- imaju teškoća ako se treba mirno i tiho igrati ili obavljati slobodne aktivnosti,
- često su „u pogonu“ ili kao da ih „pokreće motor“,
- pretjerano pričaju.
Simptomi impulzivnosti su:
- „istrčavaju“ s odgovorima prije nego što je dovršeno pitanje,
- imaju teškoća s čekanjem reda,
- često prekidaju ili ometaju druge (npr. upadaju u razgovor ili igru).
Istraživanja su pokazala da 3 do 7% djece školske dobi ima ADHD. Četiri do pet puta češće se pojavljuje kod dječaka kod kojih dominira hiperaktivnost. Kod djevojčica se pojavljuje deficit pažnje koji često ostane neprepoznat.
Deficit pažnje /hiperaktivnost (ADHD) ima utjecaj na različita područja djetetovog života. Pojavljuju se teškoće savladavanja školskog gradiva, teškoće stvaranja i održavanja prijateljstva. U komunikaciji s odraslima prisutan je nedostatak opreza i rezerviranosti. Češće su ozljede, padovi i nesreće, a prisutno je i nisko samopoštovanje.
Korisne informacije o deficitu pažnje/hiperaktivnost mogu se pronaći na adresama:
https://www.poliklinika-djeca.hr/publikacije/hiperaktivno-dijete/.
Uslijed specifičnih okolnosti uvjetovanih širenjem koronavirusa, djeca ne odlaze u školu nego nastavne sadržaje uče kod kuće. Kao što je navedeno, djeca s deficitom pažnje/hiperaktivnosti iskazuju poteškoće u više područja života, a savladavanje obrazovnih sadržaja je jedno od njih. Zato im je potrebna vaša podrška i pomoć.
Kako djeci s deficitom pažnje/hiperaktivnosti olakšati svakodnevicu i podržati ih u izvršavanju školskih obveza u vrijeme ostanka kod kuće? Slijedi nekoliko preporuka:
- Budite svjesni da dijete nije odgovorno za svoj problem hiperaktivnosti i da se tako ne ponaša namjerno.
- Dogovorite, zajedno s djetetom, obiteljska pravila i posljedice. Kroz pravila dijete uči koja su ponašanja prihvatljiva, a koja nisu. Za svako pravilo dogovorite koja će biti posljedica ukoliko ga prekrši. Zapišite pravila i posljedice i istaknite ih na vidljivom mjestu u vašem domu . Odredite četiri do pet pravila i donesite ih u pozitivnom obliku (npr. „poštujmo jedni druge“ ili „pospremi nakon igre“). Posljedice za nepoštivanje pravila neka budu jasna i svakako ih primijenite odmah, čim dijete prekrši pravilo. Ukoliko je dijete svojim ponašanjem nekog povrijedilo, neka mu/joj se odmah ispriča. Pravila i posljedice ne smiju biti ponižavajuće za djecu. Nikako ih nemojte kritizirati ili ismijavati zbog ponašanja ili vrijeđati djetetovu osobnost ili fizički izgled. Dijete s ADHD-om treba dobivati povratne informacije češće i brže nego ostala djeca. Tako će uspješnije uspostaviti kontrolu nad svojim ponašanjem, Ne zaboravite pohvaliti dijete odmah nakon poželjnog ponašanja.
- Pružite djetetu rutinu, strukturu i predvidljivost. Zajedno s djetetom dogovorite i napišete tjedni raspored u kojem će biti isplanirane svakodnevne aktivnosti i to za svaki dan u tjednu. Definirajte ih po satu (buđenje, higijena, doručak, učenje, tjelovježba, igra, kućanski poslovi…). Raspored istaknite na vidljivom mjestu u vašem domu. Jasna struktura djetetu daje osjećaj sigurnosti.
- Jasno komunicirajte s djetetom. Upute neka budu jednostavne, jasne i djetetu razumljive. Hiperaktivno dijete je nepažljivo te čuje samo dijelove komunikacijske poruke te je vrlo važno provjeriti je li dijete primilo cijelu poruku. Uspostavite kontakt očima, govorite jasno i razgovijetno. Dajte uputu na jednostavan način, a na kraju provjerite je li dijete čulo i razumjelo poruku.
- Uvedite pravila za učenje kod kuće:
– dijete treba imati stalno mjesto učenja,
– na stolu treba biti samo ono što je djetetu u tom trenutku potrebno za učenje,
– omogućite prostor za kretanje tijekom učenja,
– razdijelite gradivo u manje dijelove,
– razlomite složene upute u niz jednostavnijih uputa te provjerite je li dijete razumjelo što se od njega/nje traži,
– mlađoj djeci dajte upute jednu po jednu,
– pohvalite i ohrabrite dijete,
– tijekom učenja omogućite djetetu kraće pauze (do 10 minuta),
– tijekom pauze ga potaknite na razgibavanje,
– radite Brain Gym vježbe o kojima više možete pročitati na:
http://www.stampar.hr/hr/brain-gymr-provjezbajmo-mozak
https://pogledkrozprozor.wordpress.com/2009/11/28/sto-je-brain-gym/.
- Potičite dijete na komunikaciju s vršnjacima putem telefonskog kontakta ili Skype-a.
- Odvojite vremena za zajedničke igre i aktivnosti. Igrajte društvene igre. One će pomoći u razvoju kognitivnih vještina kao što su pamćenje, koncentracija, predviđanje posljedica, logičko mišljenje i kreativno rješavanje problema. Predlažemo sljedeće igre: „Memory“, „Domino“, „Čovječe ne ljuti se“, „Pogodi tko“, „Uno“, „Mlin“, „Šah“, „Twister“…..
- Budite tjelesno aktivni. Tjelovježba ima brojne pozitivne učinke na fizičko i mentalno zdravlje i vas i vašeg djeteta.
- Brinite za sebe. Dobro je da obratite pažnju na vlastite potrebe. Pronađite vrijeme u danu za sebe. Radite nešto što vas opušta ili veseli.
- Na kraju dana razgovarajte s djetetom o tome kako je prošao dan. Istaknite i pohvalite djetetova pozitivna ponašanja tijekom tog dana.
Djeca s deficitom pažnje/hiperaktivnošću su prije svega djeca.
Vjerujte u svoje dijete jer kada ono osjeti da vi vjerujete u njega i ono će više vjerovati u sebe!
Tekst napisala stručna suradnica Centra za djecu mlade i obitelj
Sandra Matijević, dipl.def.- soc.pedagog