Sindrom pomanjkanja pažnje s hiperaktivnošću ili bez nje danas se shvaća kao eurobiološki poremećaj koji, ovisno o dijagnostičkim kriterijima, obuhvaća 2-5 % populacije. U literaturi i u svakodnevnom govoru za opis spomenutog sindroma koristi se skraćenica ADHD (eng. Attention Deficit /Hyperactivity Disorder – Pomanjkanje pažnje/hiperaktivni poremećaj).
Prema posljednjim kriterijima dijagnosticiranja ADHD-a, postoje tri vrste ovog poremećaja:
-
ADHD s kombiniranim karakteristikama hiperaktivnosti, impulzivnosti i pomanjkanja pozornosti,
-
ADHD s pomanjkanjem pozornosti kao primarnom karakteristikom,
- ADHD s impulzivnošću i hiperaktivnošću kao primarnim karakteristikama.
Iako još nije razjašnjeno zašto, uočeno je da se ADHD češće javlja kod dječaka nego kod djevojčica. Djevojčice primarno imaju poremećaj pažnje i kognitivne probleme, a rjeđe agresivno / impulzivno ponašanje…. Kako doskočiti mukama pisanja domaćeg uradka?!
Sindrom pomanjkanja pažnje s hiperaktivnošću ili bez nje danas se shvaća kao neurobiološki poremećaj koji, ovisno o dijagnostičkim kriterijima, obuhvaća 2-5 % populacije. U literaturi i u svakodnevnom govoru za opis spomenutog sindroma koristi se skraćenica ADHD (eng. Attention Deficit /Hyperactivity Disorder – Pomanjkanje pažnje/hiperaktivni poremećaj).
Prema posljednjim kriterijima dijagnosticiranja ADHD-a, postoje tri vrste ovog poremećaja:
-
ADHD s kombiniranim karakteristikama hiperaktivnosti, impulzivnosti i pomanjkanja pozornosti,
ADHD s pomanjkanjem pozornosti kao primarnom karakteristikom,
ADHD s impulzivnošću i hiperaktivnošću kao primarnim karakteristikama.
Iako još nije razjašnjeno zašto, uočeno je da se ADHD češće javlja kod dječaka nego kod djevojčica. Djevojčice primarno imaju poremećaj pažnje i kognitivne probleme, a rjeđe agresivno / impulzivno ponašanje.
Djeca s ADHD-om su hiperaktivna, djeluju bez razmišljanja i imaju velikih poteškoća s usmjeravanjem i održavanjem pažnje. Uglavnom razumiju ono što se od njih traži, ali pritom imaju velikih poteškoća u izvedbi željenog ponašanja
Što za djecu s ADD /ADHD-om može izazvati više poteškoća i prepreka nego pisanje domaćeg uradtka? Ono zahtjeva disciplinu i koncentraciju nakon cijelog školskog dana ispunjenog istim zahtjevima.
Pa, kako onda doskočiti mukama pisanja domaćeg uradka?
Prije svega – uvođenjem dnevne rutine. Možda će biti potrebno i nekoliko mjeseci prije nego što pisanje zadaće postane navika, ali isplati se jer rezultat će biti neizostavan – poboljšane radne navike, osjećaj uspješnosti i puuuuuno smijeha nakon škole
Osigurajte da zadani uradak stigne kući – zamolite učitelja/icu da provjeri je li vaše dijete točno i sve zabiljeližo što bi kod kuće trebalo napraviti za sljedeći dan.
Dogovorite vrijeme za pisanje domaćeg uradka – neka djeca trebaju odmor nakon škole, a neka vole sve napraviti dok su još u „školskom raspoloženju“. Ukoliko to dnevne aktivnosti dozvoljavaju, napravite tjedni kalendar u kojem je vidljivo da se s pisanjem zadaće te učenjem počinje svaki dan u isto vrijeme.
Osigurajte mjesto za pisanje domaćeg uradka – zajedno s djetetom pronađite mjesto u stanu gdje će dijete u miru moći pisati zadaću i učiti.
Budite sigurni da dijete razumije zadatak te da je počelo s radom, a tada ostanite blizu kako biste mu pružili podršku.
Svakih 20 minuta osigurajte 5-minutne pauze – koncentracija zahtijeva mnogo energije, a kratke pauze omogućuju njenu obnovu.
Poštujte trenutak „zasićenja“ kod vašeg djeteta – ukoliko je dijete preumorno i / ili isfrustrirano, dozvolite mu da prekine s rješavanjem zadaće. Napišite kratko pismo učitelju/ici da se dijete trudilo i napravilo najviše što je moglo. Ukoliko dijete ima poteškoća s koncentracijom, usporenim pisanjem ili mu je potrebno dodatno vrijeme za shvaćanje sadržaja, zadatak može trajati duže od očekivanog. Tada razgovarajte s učiteljem/icom da smanji količinu sadržaja koje dijete kod kuće treba napraviti.
Provjerite je li dijete spremilo svoj uradak u torbu i je li torba spremljena ispred ulaznih vrata. Često se dogodi da dijete napiše zadaću, a onda ju zaboravi kod kuće.
Podržite i pohvalite dijete u nastojanju da ustraje u radu. Nagradite ga sitnicom koja će ga razveseliti i pokažite mu da cijenite trud koji je uložilo.
Andreja Pravdić, dipl.def. – soc. pedagog
Literatura:
-
ADDitude Editors (2006.): A Homework System That Works for ADD/ADHD Children; ADDitude Magazine, New York
Barkley, R.A. (2000.): Taking charge of ADHD. New York: The Guilford Press
Nikolić S., Marangunić M. i suradnici (2004.): Dječja i adolescentna psihijatrija; Školska knjiga, Zagreb