ZAŠTO JE VAŽNO BRINUTI O SEBI?

Što uopće znači brinuti o sebi? Kako brinuti o sebi u situaciji u kojoj nam nisu dostupne aktivnosti u kojima se osjećamo zadovoljno? Kako brinuti u danima kada smo pojačano oprezni zbog nevidljivog neprijatelja koronavirusa?

Od 16.ožujka djeca ne idu u školu, sve grupne aktivnosti su otkazane do daljnjega. Vjerujem da smo svi osjetili veliku promjenu u svojoj svakodnevici. Djeca su svoje radne stolove pretvorila u školske klupe, neki roditelji  su kod kuće jer rade, a neki su na žalost ostali bez posla. Neki roditelji rade dok su im djeca sama kod kuće, a neki rade još više, pa više izbivaju od kuće nego inače. Sve su to situacije koje iziskuju prilagodbu. Nekolicina od nas su energiju prvotnog šoka iskoristili za preslagivanje ove situacije i prilagodbu na novi način života, pa smo iskoristili priliku da se posvetimo svojim ukućanima i uživamo u dragocjenim trenucima zajedništva kojih inače nema u tolikoj mjeri. Dio nas je u stalnoj brizi i strahu, pa nam je teško uzeti bar neko vrijeme u danu za opuštanje. No, svima nam je zajedničko da je već više od mjesec dana život drugačiji.

Kako brinuti o sebi kad se u ovom trenu brinemo o svima oko nas? Ili kad smo bezvoljni i tromi, nemamo energije? Evo nekoliko ideja:

Prepoznajmo kako se osjećamo. To je važan aspekt našeg funkcioniranja jer različiti osjećaji donose različite razine energije kojima raspolažemo. Ovisno o našim osjećajima je i  doživljaj svijeta nam je različit. Kad smo sretni, puni smo energije i optimizma i svijet nam je na dlanu. Kad smo tužni, nemamo energije za nizašto i cijeli svijet nam je tužan i siv. Uvažimo svoje osjećaje, prihvatimo ih i budimo blagi prema sebi. Podijelimo svoje osjećaje s bliskim ljudima, ako ne uživo, onda putem telefona ili videorazgovora.  A možda ih možete izraziti i nekim kreativnim putem?

Brinimo o svojem tijelu. Uzmimo par minuta u danu u kojima ćemo se posvetiti svojem tijelu. Uživajmo u toplom tušu ili mirišljavoj kupki, uredimo nokte, masirajmo svoja stopala ili vježbajmo uz neki zanimljiv video. Pustimo svoju najdražu pjesmu i rasplešimo se kao da nas nitko ne gleda. U tim situacijama kretanja, ugodnih mirisa i dodira se luče endorfini, neurotransmiteri koji imaju analgetsko djelovanje i poboljšavaju naše raspoloženje. Kvalitetan san i odmor su također iznimno bitni te uživajte i u njima.

Pripremimo svoje najdraže jelo. Ugodimo si svojom najdražom hranom i uživajmo u njoj. U pripremu možemo uključiti i svoje ukućane. U obroku možemo uživati i sa svojim prijateljima putem videopoziva. Opcije su bezbrojne! Također birajmo i zdrave namirnice i povrtnice kako bismo okrijepili svoje tijelo ukusnim nutrijentima. Sjetimo se i popiti vode kako bismo se osvježili nakon gurmanskog obroka i omogućili lakšu probavu.

Pronađimo svoj duševni mir. Vjerujem da poznajete načine kako pronalazite svoj mir. Vježbom opuštanja? Molitvom? Meditacijom? Dubokim disanjem? Pronađite taj svoj miran trenutak u danu i uživajte u njemu i pozitivnoj energiji koju vam donosi.

Priuštimo si zabavne i ugodne aktivnosti. Kako kažu Amerikanci Work hard, play hard!,što znači puno radi ali se i puno igraj. Svi znamo što nas zabavlja, pa si omogućimo upravo te aktivnosti u zdravoj mjeri! Dobar film i kokice? Može. Gledanje kroz prozor i uživanje u toplom čaju? Odlično! Čitanje knjige? Crtanje ili pisanje? Pričanje viceva? Popravljanje stvari? Igranje igrica? Šminkanje? Frizura? Kreativne tvorevine od odbačenih stvari? Ima ih bezbroj i naravno da možemo isprobati i neke nove ili isprobati one aktivnosti iz davnih dana u kojima smo se osjećali zadovoljno i ugodno.

Redovito druženje s dragim osobama. Iako smo ograničeni na virtualna druženja, iznimno je važno održavati kontakte i komunikaciju s bliskim osobama i uživati u njihovom društvu i dijeliti svoja veselja i brige u granicama u kojima nam to odgovara. To je uzajamno osnaživanje!

Uživajte u brizi o sebi jer je efikasna u smanjivanju napetosti i stresa i daje nam energije za izazove koji čine naš život zanimljivim. Možda bi nas i dnevnik brige o sebi razveselio kad bismo u njemu vidjeli sve ono što volimo za sebe?

 

Napisala stručna suradnica Centra za djecu mlade i obitelj

Jelena Kos, mag. psych.