Ususret školi u novonastalim okolnostima

Polazak u školu važan je događaj kako za dijete tako i za obitelj. Dijete ulazi u svijet koji sa sobom nosi određene odgovornosti, drugačiji ritam i organizaciju dana. Njegov rad se vrednuje, očekuje se određena razina samostalnosti. Treba se prilagoditi novoj sredini, vršnjacima, odraslim osobama i stalnim obvezama. Škola postavlja pred djecu određene zahtjeve koje trebaju savladati kroz školsko učenje. Kako bi dijete moglo udovoljiti novim zahtjevima, ono treba biti psihofizički zrelo za polazak u školu. Spremnost za školu odnosi se na različite aspekte dječjeg razvoja koji omogućavaju primjereno zadovoljavanje tih zahtjeva, pa tako govorimo o tjelesnoj, emocionalno-socijalnoj i spoznajnoj (kognitivnoj) spremnosti za školu. Ako je dijete spremno, ne bi trebalo imati poteškoće u prilagođavanju zahtjevima škole. Kako bi djetetova prilagodba bila što uspješnija, potrebna je priprema koja se odvija kroz dulje razdoblje u kojem dijete postupno i kroz igru razvija vještine potrebne za polazak u školu. U godini koja prethodi početku školovanja, kroz program predškole djeca se intenzivnije pripremaju za školu.

U procesu pripreme roditelji imaju važnu ulogu. Od najranije dobi kroz svakodnevnu komunikaciju s djetetom, poticanjem samostalnosti i zajedničkim igrama i aktivnostima roditelj potiče razvoj vještina potrebnih za polazak u školu. Pri tome je važno naglasiti ulogu igre jer djeca uče i spoznaju svijet kroz igru. Krene li dijete u školu u pravo vrijeme, znatno se povećava mogućnost da školsko učenje za njega bude zanimljiva i radosna aktivnost, a ne muka.

Polazak u školu kod roditelja može izazvati različite osjećaje – od uzbuđenja, veselja do straha i zabrinutosti. Roditelji se često pitaju je li njihovo dijete spremno za te promjene, kako će se prilagoditi zahtjevima škole, školskoj sredini i vršnjacima.

Ova je godina za roditelje djece koja se upisuju u prvi razred posebno izazovna. Uslijed epidemije virusa Covid-19 u jednom periodu obustavljene su sve aktivnosti vezane za upis djece u prvi razred, a roditelji su suočeni s mnogo neizvjesnosti – kada će ponovno krenuti proces upisa, kako će on izgledati, hoće li nastava na jesen biti organizirana u školskim klupama ili će se odvijati na daljinu. Ta pitanja roditeljima donose pojačan osjećaj zabrinutosti. Ako će se nastava odvijati na daljinu, to podrazumijeva da odrasla osoba treba biti s prvašićem kod kuće, a može li to njihova obitelj sebi omogućiti (posao od kuće, plaćanje osobe koja će brinuti o djetetu…). Obzirom na sve navedeno, osjećaj zabrinutosti je normalan i posve uobičajen. On se pojačano javlja u dvosmislenim, novim i nepredvidljivim situacijama, a svi se možemo složiti da je ova situacija doista takva. Kod većine ljudi neizvjesnost stvara osjećaj napetosti jer imaju potrebu razumjeti i kontrolirati svijet oko sebe te vjerovati da su dovoljno sposobni nositi se s različitim situacijama i rješavati probleme s kojima se suočavaju. Stoga se roditelji posve opravdano brinu što će biti s njihovim budućim školarcem. Briga nije samo nešto što je „u glavi“, ona se može manifestirati i u nemiru i nemogućnosti opuštanja, poteškoćama sa spavanjem, koncentracijom, napetosti mišića. Ukoliko je pretjerana, doista može ometati naše svakodnevno funkcioniranje. Roditelji u takvim situacijama teško mogu odmaknuti misli vezane za polazak u školu, za budućnost svog djeteta. Situacije koje su neizvjesne teško možemo kontrolirati. Ne možemo utjecati na to hoće li se epidemija nastaviti ili neće i u kojoj mjeri, hoće li naše dijete učiti hrvatski preko ekrana ili školske ploče. Međutim, ono na što možemo utjecati je kako se ponašati u situaciji krize, kako se nositi sa zabrinutošću i strahom oko budućnosti te se usmjeravati na one aspekte situacije nad kojima možemo imati kontrolu.

Bez obzira na to kako će izgledati nastava ujesen, svoje dijete možete pripremiti za upis u školu:

  • Kratko mu kažite kamo ide, s kim će razgovarati, što će raditi. Budite mu podrška, istaknite njegove jake strane i mogućnosti.
  • Uz pomoć različitih igara i aktivnosti potičite razvoj predmatematičkih vještina, emocionalni, kognitivni i socijalni razvoj. Prijedloge tih aktivnosti možete naći u brošuri „Ulazak u svijet škole – Vodič za roditelje“ koju je izdao Centar za djecu, mlade i obitelj Velika Gorica na linku

http://www.centar-dmo-vg.hr/images/stories/download_pdf/vodic.pdf.

  • Potičite djetetov razvoj samostalnosti u svakodnevnom životu i dnevnim aktivnostima: neka samostalno pospremi pribor nakon jela, pospremi stvari za sobom, složi odjeću prije spavanja, nauči zaključavati i otključavati kućna vrata, nauči svoju adresu i broj telefona, obavlja sitna zaduženja u kućanstvu.
  • Upoznajte se, u onoj mjeri u kojoj možete, s načinom odvijanja škole na daljinu – danas već ima brojnih anketa u kojima su roditelji podijelili svoja iskustva, a učenici i učitelji/ce također. Pitajte druge roditelje koji već imaju to iskustvo sa svojim djetetom.
  • Postoje različite aplikacije i web stranice kroz koje djeca mogu vježbati svoje vještine koje su važne za uspješno savladavanje školskog gradiva (preporučamo stranice ICT-AAC, Artrea, Mali genijalci) pa ih možda možete isprobati zajedno sa svojim budućim školarcem. Na taj način ćete ga upoznati sa zadacima koji su formirani putem uređaja i razgovarati s njim o tome kako mu se to čini, je li mu teško ili zanimljivo i slično.
  • Razgovarajte o tome kako se vaše dijete osjeća u vezi polaska u školu.
  • Poučite dijete snalaženju u prometu i utvrdite najsigurniji put do škole.

 

Bliži se dan kada će vaše dijete krenuti u školu. Prije početka škole dijete gradi svoju vlastitu sliku o njoj, temeljenu na pričama odraslih, braće, sestara, predodžbi s TV-a i knjiga.

Vaš stav prema školi će značajno utjecati na to kako će se vaše dijete prilagoditi, što će očekivati i kako će se osjećati. Stoga je važno djetetu približiti školu govoreći o njoj na realan način i pokušati biti što objektivniji u opisima onoga što dijete očekuje. Predstavite školu kao mjesto u kojem će dijete stjecati nova znanja, upoznati nove prijatelje, imati neke obaveze i odgovornosti. O tome kako se dijete osjeća u školi ovisi i kako će se nositi s izazovima koje ona pred njega stavlja. Bez obzira na nepredvidljivost situacije, iskoristite vrijeme koje je pred vama za igru, druženje i komunikaciju s vašim budućim školarcem.

 

Članak napisale:

Stručne suradnice Centra za djecu, mlade i obitelj Velika Gorica

Sandra Matijević, dipl. soc.pedagog i Marija Marelja, mag. psych.

 

Korištena literatura:
Lovreković, Lj., Matijević, S. Puljiz Vidović S., Skendrović, Lj. (2015). Ulazak u svijet škole – Vodič za roditelje. Velika Gorica: Centar za djecu,mlade i obitelj Velika Gorica.