NASTAVA NA DALJINU IZ PERSPEKTIVE RODITELJA

Prošlo je već sedam tjedana kako su zbog širenja koronavirusa  sve obrazovne ustanove zatvorene i nastava se odvija na daljinu putem virtualnih učionica. Vrlo je vjerojatno da će učenici viših razreda osnovne škole, srednjoškolci i studenti tako i završiti školsku godinu. Pojavili su se osjećaji straha i neizvjesnosti, a dodatno ih je pojačao potres koji je pogodio Grad Zagreb i okolicu krajem ožujka. Novonastale okolnosti  značajno su promijenile našu svakodnevicu. Naše reakcije na promjene koje su se dogodile su različite. Potpuno je očekivano da je potrebno neko vrijeme za prilagodbu cijele obitelji na nastavu na daljinu. Neki roditelji su brzo pronašli i uspostavili rutinu koja im odgovara dok je drugi još traže. Obitelji se međusobno razlikuju u svom sastavu, broju djece, okolnostima u kojima žive, te vrijeme i način prilagodbe neće biti isti za sve.

Putem medija saznajemo o važnosti organizacije dana i aktivnosti. Zvuči jednostavno, no kako to realizirati u svakodnevnom životu? Na koje prepreke možemo naići? Na što mi kao roditelji trebamo obratiti pozornost? Roditeljstvo nije lako, a posebice nije lako u ovim izazovnim vremenima. Iz perspektive roditelja dvoje djece školske dobi (stariji pohađa drugi razred gimnazije, a mlađi sedmi razred osnovne škole) istaknula bih da je važno poznavanje sebe, svojih snaga, ali i slabosti. Važno je znati što nam je teško, u čemu trebamo podršku, a što možemo obaviti bez poteškoća i podrške drugih. Osim poznavanja sebe važno je i poznavanje svog djeteta, koje su njegove potrebe, je li emocionalno osjetljivo, koje su njegove snage i slabosti.

Prije koronavirusa  moja obitelj je imala uhodanu dnevnu rutinu i raspored. Dolaskom novih okolnosti to se promijenilo i morali smo se prilagoditi novonastalim okolnostima. Od svih članova naše obitelji mlađi sin je trebao najviše vremena za prilagodbu. U tom razdoblju bila mu je važna naša podrška i strpljenje.

Znamo da na učenje utječu različiti faktori kao što su motivacija, organizacija, koncentracija, uvjeti za učenje (mjesto i vrijeme učenja). Poznato nam je da sva djeca nemaju iste uvjete za učenje niti je svima na raspolaganju suvremena tehnologija. Osim toga, za ovakav oblik nastave važno je da dijete ima određena informatička znanja jer zadatke rješava putem različitih obrazovnih platformi. Ukoliko dijete nema informatička znanja za praćenje ovakvog oblika nastave, ono će trebati pomoć roditelja. Ovo razdoblje može biti posebno izazovno za obitelji s djecom koja imaju razvojne teškoće. Dobro je znati da se roditelji uvijek mogu obratiti učitelju, razredniku/ci ili stručnoj službi škole.

Nastava na daljinu zahtijeva uključenost roditelja, bez obzira da li roditelj pomaže djetetu u organizaciji dana, savladavanju obrazovnih sadržaja, poticanju na izvršavanje zadataka, pomaganju oko informatičkih prepreka na koje nailazi ili raznih drugih poteškoća. To nije lako ni djeci ni roditeljima. Djeci jako nedostaju prijatelji, igra i druženje. Nedostaju im njihovi profesori i usmena objašnjenja nastavnog gradiva koje obrađuju, nekima je teško organizirati svoj dan i pratiti nastavu na ovaj način. Roditelji se nalaze u ulogama koje su za njih nove pa oni sada objašnjavaju djeci nastavne sadržaje, pomažu im savladati informatičke prepreke na koje nailaze. Neki roditelji odlaze na posao i djeca su jedan dio dana sama kod kuće te nemaju pomoć roditelja kada im je ona potrebna. Kao roditeljnašla sam se u situaciji da je moj mlađi sin u početku bio uplašen i zbunjen. Prije koronavirusa samostalno je i odgovorno ispunjavao svoje školske obveze. Dolaskom škole na daljinu njegova rutina se promijenila, zadaci su stizali u različito vrijeme, a rokovi za rješavanje su bili različiti. On nije znao što bi prije započeo, a usto se brinuo da neće stići na vrijeme riješiti zadatke. Kroz razgovor i podršku te pomoć u organizaciji dana uspio je savladati prepreke. Stariji sin bez poteškoća prati nastavu na daljinu i nije mu bila potrebna podrška u organizaciji zadataka. Sviđa mu se što s nekim profesorima imaju video konferencije i što ne mora  rano ustajati. Kao prednost ove situacije moja djeca navode da su više s obitelji. Više vremena provodimo zajedno, imamo vremena za neke aktivnosti i igre koje ranije nismo stizali zbog užurbanog dnevnog ritma.

 

Članak je napisala stručna suradnica Centra za djecu mlade i obitelj Velika Gorica

Sandra Matijević, dipl.def.-soc. pedagog