KAKO ORGANIZIRATI RADNI DAN UČENIKA U VRIJEME PANDEMIJE KORONAVIRUSA?

 

Zbog pandemije koronavirusa naša svakodnevica se promijenila. Škole su zatvorene, djeca uče od kuće putem virtualnih učionica ili putem TV-a. Velik broj roditelja radi od kuće. Djeca više ne odlaze na aktivnosti kojima se bave, s prijateljima komuniciraju putem telefona, Skype-a i društvenih mreža. Nove okolnosti stavljaju pred nas i nove izazove.

Objasnite djeci novonastalu situaciju kako bi ju što bolje razumjela. Otvorena komunikacija s djecom uvijek je potrebna i važna. Ona svakako uključuje razgovor o osjećajima. Kako se vi osjećate u ovoj situaciji? Kako se osjećaju vaša djeca? Jesu li zbunjeni, uplašeni? Prirodno je da nam se javljaju i ugodni i neugodni osjećaji, oni su dio života i ne treba ih štititi od njih nego ih odrasli mogu učiti kako da se nose s nelagodom.

Ovo je za sve nas nova situacija, pokažite im da smo tu za njih u trenucima kada im je teško i kada im nešto ne ide.  Za sve nove životne situacije u potrebno je vrijeme prilagodbe. Važno je da  vaša djeca izvršavaju svoje školske obveza, ali je isto tako potrebno voditi računa i o drugim aspektima vlastitog života.

Struktura dana daje i djeci i odraslima osjećaj sigurnosti.

Kako osmisliti i držati se zadane strukture?

  • U izradu plana potrebno je uključiti cijelu obitelj.
  • Podijelite vrijeme u danu na vrijeme za rad/učenje, vrijeme za igru, vrijeme za kućanske poslove.
  • Dobro je raditi jednodnevne ili dvodnevne planove.
  • Napravite popis zadataka za cijelu obitelj za dan koji slijedi. Na primjer, napravite popis obveza za srijedu i onda popišite obaveze koje očekuju članove obitelji u tom danu. Ukoliko imate djecu koja nisu ovladala čitanjem, možete opisati što se planira slikom ili crtežom.
  • Dogovorite što ćete kao obitelj zajedno raditi, a što će svaki član raditi samostalno.
  • U zajedničko vrijeme planirajte poslove poput kuhanja, pospremanja stana/kuće,  igranje društvenih igara.

 

 

Kako organizirati  dan u odnosu na djetetovu dob?

Za djecu predškolske dobi:

  • Osigurajte dnevnu rutinu – napišite i/ili nacrtajte sve aktivnosti koje slijede u danu od buđenja do spavanja (npr. buđenje, higijena, doručak, igra, užina…). Dnevne rutine će vam pomoći da se osjećate organiziranije, pa se tako umanjuje stres. U dnevnu rutinu svakako uključite tjelesne aktivnosti i kretanje na način na koji je to trenutno moguć (npr. napraviti mini poligon u stanu, igra mekanom loptom, balonima, igra u dvorištu  i sl.).
  • Djeca predškolske dobi većinu vremena provode u igri prema svojim interesima i to je prijeko potrebno za njihov razvoj. Potičite samostalnost kod djeteta, nemoj raditi stvari umjesto njega!
  • Obratite pozornost na to da djeca ne provode puno vremena pred ekranima. Budite upućeni u sadržaje koju vaša djeca gledaju ili igraju putem računala, tableta i mobitela. Upućujte djecu na edukativne sadržaje. Pred spavanje izbjegavajte gledanje televizora, radije čitajte ili pričajte priče.
  • Na sljedećim linkovima možete pronaći korisne informacije o korištenju medija za djecu predškolske dobi.

https://www.medijskapismenost.hr/prva-hrvatska-slikovnica-o-medijskoj-pismenosti-za-najmlade/

 https://www.medijskapismenost.hr.

 

  • Za djecu koja na jesen kreću u školu planirajte aktivnosti pripreme za školu (rješavanje vježbenica, vježbe grafomotorike, vježbe pažnje). Ako ikako možete, takve aktivnosti planirajte uvijek u isto vrijeme.
  • Na sljedećim linkovima možete pronaći radne listiće i aktivnosti pripreme za školu:

https://www.artrea.com.hr/onlinegrafomotorika.html

http://www.maligenijalci.com/radni-listovi/predskolarci/.

Budući da pažnja djece te dobi nije dugog intenziteta, takve aktivnosti neka traju 15-20 minuta.

 

 

Planiranje učenja za vrijeme on-line nastave

 Planiranje učenja pomaže u organizaciji, strukturiranju dana i kontroliranju obveza, pa se tako umanjuje stres.

 

Planiranje za učenike nižih razreda osnovne škole

  • Djeca od prvog do četvrtog razreda osnovne škole imaju nastavu putem TV-a  koja se odvija uvijek u isto vrijeme, a to ujedno pomaže u organizaciji radnog dana.  U izradi plana mogu im pomoći roditelji, ali je važno da djeca aktivno sudjeluju u tome. Tako će imati osjećaj da je to njihov plan. Neka uz vašu pomoć izrade tjedni plan po danima i satima. Primjere tjednih planova možete pronaći na internetu  ili ih sami nacrtati.
  • Nakon što u raspored upišu termine za nastavu i za pisanje zadaće, preostalo vrijeme u tjednom planu rasporedite na tjelovježbu, igru, komunikaciju s vršnjacima, kućanske poslove i vrijeme za igranje društvenih igara s obitelji. Uz plan napravite popis obaveza za taj tjedan i kao rokove. Tjedni plan neka bude na vidljivom mjestu. Na kraju dana djeca mogu provjeriti jesu li izvršavali svoje obveze.  Ukoliko su se držali plana, nagradite ih nečim što vole.
  • Na sljedećem linku možete pronaći korisne informacije na temu učenja i planiranja:

https://zbornica.com/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=171&Itemid=108.

 

Planiranje dana za učenike viših razreda osnovne škole i za srednjoškolce

  • Djeca viših razreda osnovnoškolske i srednjoškolske dobi imaju nastavu putem različitih obrazovnih platformi. Oni također imaju zadaće i rokove kojih se moraju pridržavati, pa je i njima korisno napraviti tjedni popis obveza, zadaća i projekata. Na taj način će lakše pratiti što su uradili i organizirati svoje vrijeme. Nakon što izrade popis obveza/zadaća, po danima i satima se mogu isplanirati kućne obveze, tjelovježba, razbibriga i vrijeme za društvene igre s obitelji. Na kraju dana mogu ocijeniti koliko su zadovoljni s realizacijom. Osjećaj korisnosti i ispunjenih obveza povećat će razinu zadovoljstva i umanjiti tjeskobu.

Ne zaboravite da je djeci važna vaša podrška te da  u ovoj situaciji, koja je nova za sve nas, puno toga možemo naučiti.  Ovo je i prilika da provedemo više vremena jedni s drugima!

#ostanidoma

Sandra Matijević, dipl.def. – soc. pedagog

Stručna suradnica Centra za djecu, mlade i obitelj Velika  Gorica